OM - EIVOR SCHULTZ

profilbildMitt konstnärskap präglas av lust, glädje och nyfikenhet. I min konst är hästar ett återkommande motiv, men inspiration kommer också från sommarstugan utanför Härnösand och Höga kusten med dess dramatiska natur. Nonfigurativa tavlor i Rakuteknik återfinns också i mina senaste alster.Sedan ett tiotal år målar jag och skapar enligt VedicArt, en konstform inom vilken jag även är utbildad lärare. Det är ett fritt och lustfyllt skapande, utan prestationskrav, där jag hämtar mitt uttryckssätt inifrån mig själv och mina egna livserfarenheter snarare än att vara de yttre kraven och teknikerna trogen.  Den teknik jag använder mig av är främst skulptur-, collage- och siluetteknik. På senare tid har jag upptäckt en urgammal, men för mig ny teknik, rakubränning som har givit mig ny inspiration. Förutom keramiken målar jag också allt från kroki och akvarell till olja.

Min första kontakt med keramiken fick jag i en studiecirkel 1972 och jag har sedan haft egen verkstad sedan 1984. Det har hunnit bli ett 20-tal keramikutställningar genom åren. Jag hade även en butik med konstnärsmaterial mellan 1989-1996, tillsammans med en kollega, och många konstnärer delade med sig av sitt ovärderliga kunnande, tekniker och erfarenheter. Redan i början av -70 talet började jag arbeta som ledare i keramik och målning i studiecirklar på studieförbundet ABF. Där arbetar jag fortfarande och är sedan 1998 verksamhetsutvecklare på heltid. Att lära ut är en av de effektivaste metoderna att själv lära sig saker, och dessutom har detta givit mig förmånen att träffa så många fantastiska människor genom åren.

Raku har tillfört en ny dimension i mitt skapande. Att inte kunna kontrollera alla delar, utan helt enkelt släppa taget och bara följa med i skapandeprocessen är otroligt befriande och har givit mig mer glädje, nyfikenhet och kreativitet. När hjärnan kommer in och värderar, jämför och bedömer det vi gör dräneras vi människor på glädje och energi!

Norrlandskonstnären Bengt lindström gästade vid ett tillfälle en målarkurs som jag deltog i på Sundsvalls kollektivverkstad där han berättade om sin arbetsmetod: ”Man ska ha en idé, men sedan gäller det att jobba fort, så att inte hjärnan hänger med!” Om mina känslor ger avtryck i det jag gör, och det på något sätt berör någon annan, är jag nöjd!